Dissabte vaig veure L'Home de teatre, a la nova sala de Badal #HeartbreakHotel.
Aquest espectacle protagonitzat per #AndreuBenito, brillant, és un clàssic de #ThomasBernhard ("Der Theatermacher", del 1984), polèmic, que està adaptat a la nostra realitat per un gran del teatre com és l'ÀlexRigola (que també dirigeix l'obra).
Cal remarcar que poder presenciar de tan a prop (de fet, gairebé tocant, per les particularitats de la sala), d'un actor del nivell d'Andreu Benito (el qual he tingut la sort de poder veure en nombroses ocasions), constitueix en si mateix un luxe. La seva presència escènica és incommensurable. S'afegeix ara a la llista de grans actors que l'han precedit en l'experiència, conformada per Fernán-Gómez, Flotats, José Luis Gómez i Lluís Homar.
L'obra, compta també amb Àlex Fons i Marwan Sabri pel que fa al repartiment. Tanmateix, els seus papers són merament auxiliars, ja que l'estructura s'assembla més de la d'un monòleg, que no pas a una altra cosa.
Així, mitjançant l'autoficció pròpia d'aquesta proposta, trobem el tirà protagonista (Bruscon), que ens relatarà com és això de fer gira teatral pels pobles de Catalunya, amb una família de la qual s'avergonyeix. Ens explicarà també com anirà, suposadament, aquest espectacle ben particular que sembla mai començar, per culpa d'un cap de bombers ben peculiar (relat inspirat en la polèmica real amb les llums que li va succeir al mateix Bernhard al Festival de Salzburg de 1972).
Portar el talent de Thomas a la nostra terra (Catalunya) i lligar el nacionalisme de llavors amb Franco, Pujol, etc. constitueix un notable intent d'adaptar la seva obra a la contemporaneïtat, malgrat que el resultat quedi dibuixat per l'agosarada pirueta.
A tenir present que la posada en escena és majorment nua.
En resum, una obra recomanada per a un públic expert habitual del teatre, que sabrà apreciar la seva amargor i matisos com a la xocolata negra.
La podreu trobar fins al 21 de gener.
Nota: bé.
Un home de teatre ha de representar aquest vespre amb la seva família un espectacle escrit per ell mateix. Mentre espera, una estona abans de la representació, el permís per desconnectar el llum d’emergència de la sala, l’artista ens explica la seva visió de la vida, la societat i el món del teatre. Una mirada crítica a la societat i la cultura contemporània feta per Thomas Bernhard.