Passa al contingut principal

La màquina Hamlet a la Sala Atrium

Divendres vaig anar a veure #LaMàquinaHamlet a la #SalaAtrium.

Aquesta gens convencional obra, dirigida per #MarcChornet, és d'un dels grans autors alemanys #HeinerMüller. Per entendre aquesta peça, és important conèixer el context i la realitat d'aquest quan la va escriure, l'any 1977. La situació de Berlín Occidental, la censura que va patir, el suïcidi de la seva dona, entre d’altres, van influir directament a la seva obra.

La peça, produïda per #ProjecteIngenu (companyia amb una llarga i reconeguda trajectòria que pren com un dels seus eixos la tecnologia aplicada al teatre), està pensada per ser escoltada amb uns auriculars sense fil que es proporcionen a la persona espectadora només entrar. De fet, l'escenari està sonoritzat amb micròfons d'ambient amb habilitat per #NeusPàmies. La música electrònica de #GerardMarsal, especialment adient, així com els diferents matisos de la sonorització, s'aprecien millor gràcies als auriculars distribuïts a l’inici. Tanmateix, el seu ús no és imprescindible (tret d’un moment puntual en el qual l'actriu que no parla aleshores, només podrem escoltar-la per aquests).

Actuacions robòtiques a propòsit, pel que fa a gestualitat i entonació, característiques del particular Hamlet interpretat pel fantàstic actor #XavierTorra, sumades al críptic text, fan d'aquesta una abstracta obra amb abundants repeticions en cadena, recomanades només pels espectadors més agosarats que busquem trobar quelcom diferent en un teatre, allunyant-se dels circuits habituals.

#AnnaPérez, amb una particular Ofèlia amb un paper passiu que sobtadament canviarà, ens regala un fantàstic tancament amb una interpretació contundent a remarcar.

La interessant escenografia simula un hotel on trobem dos personatges estoics, embogits i gairebé paralitzats... en una atmosfera enrarida i singular, que sens dubte submergeix a l'espectador fins a gairebé ficar-lo dintre de l'espai teatral (metafòricament parlant) i que per a mi, és el punt fort d'aquest espectacle.

En definitiva, una aposta arriscada que no us deixarà indiferents, allunyada del que trobem habitualment als teatres. La podreu trobar fins al 28-4-24.

Nota: bé.