Avui he vist Burro al Teatre Romea.
Aquesta sorprenent peça repassa la figura del burro en la nostra cultura al llarg dels segles. Ho fa apropant-nos la a través de diferents fabules, molt ben connectades. Això és presentat tot seguint una història, on aquest peculiar animal ens parla en primera persona, com a protagonista.
És interessant el viatge en el temps, que veu de diferents fonts: grega, medieval, del Segle d'Or espanyol, de la Il·lustració i el Romanticisme... entre d'altres.
Així explicat, pot semblar un xic desconnectat del nostre present o de les nostres inquietuds... però res més allunyat de la realitat. El text d'Álvaro Tato, és realment original i està molt ben trenat, ja que no tenim la impressió d'estar davant d'un monòleg on s'expliquen diferents històries amb el burro com a protagonista... sinó d'una obra teatral complexa, amb molts matisos i moments per a tot, on la música és protagonista.
Cal dir que Yayo Cáceres (responsable també de la preciosa música original) ha sabut dirigir amb habilitat aquest projecte, on trobem tres músics multiplicats, com són #FranGarcía, #ManuelLavandera i Iballa Rodríguez, els quals, no només realitzaran diferents efectes sonors i fins i tot petites parts de dansa, sinó que també interpretaran diferents personatges amb habilitat, per complementar el recital interpretatiu de Carlos Hipólito (tot un referent, present en cinema, televisió i teatre). Aquest supera amb escreix el desafiant repte de ser el far de l'espectacle, no acontentant-se a ser un simple reclam pels seus nombrosos seguidors... així que bravo per tot el que ens ofereix a escena, que no és poc.
La peça, realitzada amb moltes aptituds, professionalitat i saber fer, gràcies al fantàstic equip, ens presenta una vistosa i polifacètica escenografia de #TatianaDeSarabia, també responsable de l'atractiu i enginyós vestuari, la seva especialitat. Cal apuntar que #MiguelACamacho, àmpliament premiat (2 "Premios MAX", entre d'altres), sap treure partit de tots dos elements amb una encertada il·luminació que reforça i treu el millor d'aquests.
En definitiva, una notable peça clàssica de #AyTeatro, original i sorprenent com poques, amb la música com a protagonista i un Carlos Hipólito estel·lar, que no us podeu pas perdre... gràcies al Grup Focus, que ha apostat per portar-nos aquest espectacle que ha fet gira arreu del país amb gran èxit.
Com a apunt curiós, vull dir-vos que si ho estimeu oportú, podeu comprar el llibre, publicat per #EdicionesAntigona.
Ull, que la podreu trobar només fins al 2-6-24.
Nota: notable/excel·lent.
Sinopsi:
Una tragicomèdia, amb música en directe, protagonitzada per Carlos Hipólito.
En una finca buida, un burro lligat a una estaca explica la seva vida a l'ombra mentre s'acosta un incendi forestal. S'inicia així un viatge tragicòmic, divertit, tendre, poètic i profund que explora els grans textos clàssics sobre l'ase i la relació intensa entre l'animal i l'ésser humà.
La música en directe i el teatre més pur acompanyen aquest ase sense nom, de sis mil anys d'edat, en un recorregut per les seves aventures, desventures i peripècies al llarg de la Grècia i la Roma clàssiques, l'edat mitjana festiva i carnavalesca , el Segle d'Or espanyol i anglès, la Il·lustració i la Modernitat. Un relat que lluita contra l'oblit mentre s'hi acosta el foc. Una obra que deixa empremta... de peülla.
Ay Teatro presenta una tragicomèdia amb música en directe inspirada en les obres mestres de la literatura que giren al voltant de l'ase, i protagonitzat per un dels actors essencials de la història del teatre espanyol.
Guanyador de la XXXII Edició dels Premis Teatro de Rojas 2023 al millor text d'autor espanyol.